Förlossningsberättelse

Dagen då Milly kom till oss...


29 Mars
..

Vi började den morgonen med att åka på en V 41+3 kontroll på förlossningen. Då såg allt bra ut och mycket fostervatten och underverket i magen mådde bra.. Vi fick nu tid till en ny kontroll på fredagen 2 April..


Vi åkte hem åt. Sambon till jobbet och jag hem.

Vid 13.00 så börja jag få ont i ryggen det högg till lite på och då när jag låg och vila och kolla på film i soffan. Men jag tänkte inte så mycket på de. Då jag har haft ryggont lite då och då under graviditeten.

Sambon kom hem från jobbet vi 14.30 och då sa jag att jag hade ont i ryggen. Han tycket jag skulle lägga mej och sova en stund så kanske det blir bättre. Så jag tog en dvd och satt i tvn i sovrummet och la mej för att sova. Klockan var nog runt 15.30-16.00 då.

Men när jag hade legat i sängen i 15 min så kunde jag inte längre ligga ner och när det kom en värk. Men tänkte att det är väl bara förvärkar, då jag inte hade haft en ända förvärk under hela graviditeten.

Men värkarna fortsatte och dom vandra mer och mer framåt magen.

17.00 så tog jag min första dusch sen blev det många.. Mellan 17-18 så vet jag inte hur många gånger jag sprang in och ut ur duschen...

18.00 så tänkte vi här hemma att det kan ju vara bra att äta lite om det nu är dax inom kort. Så vi börja att laga mat tillsammas.. Men jag blev inte långvarig i köket. För nu börjar värkarna vara starkare och jag visste inte riktigt inte vad jag skulle ta vägen unde en värk.. Så jag tappa upp ett bad med hett vatten och låg där säkert 45 min.. Det var himmelriket, under varje värk så hade jag en stråle varmvatten mot magen och det hjälpe helt fantastiskt..

vid 19.30 börjar jag mäta värkarna och då kom kom mellan 4-5 minuters mellanrum..

Sen kom illanmåendet(så ingen mat blev det för mej) så det kom lite kräka.. Eller inte så lite..

Jag ringde förlossningen 20.30 och där sa dom att jag var välkommen när jag jag vill. Men jag kände att jag vill inte in och sen få åka tillbaka. Så jag sa att jag stannar hemma ett litet tag till..
Men efter bara 30-40 min så kändes det helt omöjligt att vara hemma..
Sambon ringde in och sa att vi kommer...

Vi packa i hop det sista och gick till bilen.. Med paus i varje värk..

21.49 blev vi inskrivna på förlossningen och jag fick ligga med ctg i 30 min.. Det var 30 helt olidliga minuter.. Att ligga still i varje värk på en hårt brist.. Det var inte skönt..
Jag var även öppen 4 cm...

23.00 fick vi ett förlossningsrum och jag fick lustgas..

23.45 känner jag att jag kommer aldrig klara mej med lustgas, jag begär EDA. Dom förbereder.

30 Mars

00.30 en narkosläkare kommer in och jag får EDA.. Jag är i himmelriket.
Vid den här tid punkten är jag uppen 6 cm.

01.34 tar BM hål på fosterhinnan och klart vatten kommer ut..
Dom sätter på CTG på huvudet på bäbis..

01.48 ställer jag mej vid gåbordet..

03.18 kommer en läkare in och ska ta skallprov på dom hade fått dålig kontakt med CTG..

04.15 jag är öppen 10 cm men har inte fått kryst värkar.

04.40 jag har haft kryst värkar ett litet tag oc får börja krysta.. Det helt underbart.. efter att inte fått krysta i värkarn och trycket ner åt, till att få..

Efter att jag fått krysta ett tag så kommer smärta där nere. huvudet ska utoch det bränner.. i det här ögonblicket vela jag inte något mer.. Jag vela åka hem, har ha helldre bäbisn i magen, jag vil ha kjesarsnitt och sa nog även några säger jag skulle ha sagt normalt....

Precis innan sista värken så frågar jag BM hur långt det är kvar.. Hon sa att det var kanske 10-20 min... Jag orkade inte mer.. Så nästa verk tog jag i för kung och fosterland och till állas förvåning kom HON ut.. Vår bebis var här. som vi väntat i 41 veckor.. och nu var hon här...
Men vi blev lite förvånad både jag och sambon.. Vi båda hade gissat på en pojk...
Men nu har vi världens bästa underbaraste dotter...

Våran dotter som fick namnet Milly föddes 10.03.30 klockan 05.09
4844g och 57 cm lång..

Moderkakan kom ut av sig själv 05.12

Jag hade spruckit lite så lite styngn blev det.. Men vad gjorde det när man hade världens underbarast dotter på magen..



Milly helt färsk.. 1 minut gammal

Någon minut gammal

20 timmar gammal

2 dygn gammal

2 veckor gammal

4 veckor gammal

8 veckor gammal



Den är mest skriven för att jag ska ha något att kolla tillbaka på.. 
Så den kanske här lite osammanhängande ibland....






 


Kommentarer
Postat av: carolina

åh vad roligt det var att läsa, jag vill också vara kvar så länge som möjligt hemma, ligga i badet. skulle görna ha en liknande förlossning som din, fast utan EDA då :)

2010-05-25 @ 20:13:42
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna - Om livet som ung ensamstående mamma.

Så roligt att läsa!

Andras förlossningsberättelser är alltid så spännande att läsa :)

Vad fin hon är din lilla dotter, supersöt!

2010-07-29 @ 09:49:38
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0